Däck: Säkerhet och miljö

Rätt lufttryck är bra för säkerhet och miljö

Många bilister glömmer att kontrollera lufttrycket. Visserligen kontrollerar verkstaden lufttrycket vid varje service, men det är alldeles för sällan. Undersökningar visar att för högt och lågt lufttryck i däcken har negativ påverkan på både säkerhet och miljö.

När lufttrycket i däcket är på rätt nivå rullar hjulet lättare och bilen drar mindre bränsle. Däcket får även optimal kontaktyta med vägbanan i och med att formen på däcket blir rätt. Det gör att däcket håller längre och att vägegenskaperna blir bättre.

Om du kör med åttio procent av rekommenderat tryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. Normalbilisten kan alltså spara runt 500 kronor om året i minskad bränsleförbrukning bara genom att kontrollera lufttrycket i däcken regelbundet.

Fem kronor för bättre säkerhet

En vanlig svensk femkrona är en utmärkt minnesregel för vinterdäcken. Den hjälper dig att komma ihåg att vinterdäcken ska på när temperaturen går under 5°C. Du får även en påminnelse om att mönsterdjupet på dina vinterdäck bör vara minst 5 millimeter. Inte nog med det. Från överkanten på siffran fem till kanten på myntet är det exakt 3 millimeter. Alltså samma mått som det minsta lagliga mönsterdjupet vid vinterväglag.

Bra däck och sänkt hastighet minskar risken för vattenplaning

Vattenplaning uppstår när däcken inte klarar av att trycka bort vattnet mellan däcken och vägbanan. Det som händer är att däcken tappar kontakten med vägbanan och du får svårt att kontrollera bilen. Risken för vattenplaning ökar rejält om däcken är slitna eller hastigheten är för hög i förhållande till väglaget.

Det är förrädiskt med vattenplaning eftersom den kan komma helt utan förvarning. På hårt trafikerade vägar bildas det spår i vägbanan. Vid en kraftig regnskur fylls spåren med vatten. Risken för vattenplaning blir då mycket stor.

För att minska risken för vattenplaning är det viktigt att du har däck med ett mönsterdjup på 5 millimeter eller mer. Detta eliminerar dock inte risken helt. Kombinationen bra däck och sänkt hastighet är den bästa medicinen mot vattenplaning.

Fem tips för vinterdäcken

Generellt är det bättre att välja smala däck i stället för breda. Smala däck tränger ner bättre i snö och slask för att nå fast underlag medan breda däck har en tendens att glida på ytan.
Om du använder dubbdäck bör du kontrollera dubbarna innan du monterar däcken. Dubbarna bör sticka ut minst 1-2 millimeter utanför gummit. Det får inte heller saknas för många dubbar.
Ett nytt vinterdäck har ett mönsterdjup på 9-10 millimeter. Vinterdäck bör ha minst 5 millimeters mönsterdjup för att fungera bra i vinterväglag.
Det är bara på våt is som dubbdäck har något bättre egenskaper än dubbfria däck för nordiska förhållanden. I andra typer av vinterväglag fungerar dubbfria däck likvärdigt eller bättre. Källa: STRO.
Montera vinterdäcken i tid, för i förrådet gör de ingen nytta. Enligt en undersökning som är gjord av försäkringsbolaget If uppger 13 procent att de sällan eller aldrig hinner byta däcken innan första halkan.